København med i den europæiske superliga i Machine Learning

Ole Winther
DTU Compute
+45 45 25 38 95

København skal bidrage til at skabe et stærkere europæisk fodfæste inden for kunstig intelligens (AI) som en af de nye såkaldte ELLIS Units i Europa. København bliver en ud af i alt 17 nye enheder i 10 europæiske lande. DTU, ITU og KU er sammen optaget som Copenhagen Unit.

"Optagelsen i ELLIS er på én gang en blåstempling af det høje danske niveau og en enestående ramme for dansk AI forskning. Vi er med der, hvor udviklingen inden for machine learning virkelig rykker. ELLIS er ikke bare et europæisk netværk med meget stærke akademiske ambitioner, men har også støtte fra en række af de helt store virksomheder. Bliver ELLIS den katalysator, vi håber, vil det have en positiv indvirkning på industri, sundhedssektor, undervisning etc. i hele Europa.” siger formand for den nykårede Københavnske enhed professor på DTU Compute og Københavns Universitet Ole Winther.

The European Laboratory for Learning and Intelligent Systems (ELLIS) er et europæisk netværk inden for AI, som består af Europas stærkeste universitære forskningsmiljøer inden for AI og store virksomheder som Google, Facebook, Amazon og Porsche.

"Machine learning er kernen i en teknologisk og samfundsmæssig revolution, der involverer mange andre teknologier, og hvis Europa ikke er med fremme, kan det få store konsekvenser for konkurrenceevne, sundhed og sikkerhed."
Professor Ole Winther

Målet med ELLIS er intet mindre end at blive den førende åbne videnskabelige AI-organisation i verden ved at binde de stærkeste forskningsmiljøer inden for AI i Europa sammen i et netværk, hvor de kan både kan hjælpe hinanden med at opnå kritisk masse og være fyrtårn for andre. For at blive optaget stilles der derfor strenge krav til ansøgende organisationers niveau.

Et løft til Europa
På den måde vil ELLIS gøre op med en situation, hvor mange af de bedste AI-laboratorier, såvel som mange af de bedste steder at indlede en forskerkarriere inden for AI, i dag ligger i USA. Og hvor massive AI-investeringer i Kina og USA kan forstærke en tendens, hvor Europa halter bagefter på AI-området. En tendens med foruroligende konsekvenser for den europæiske udvikling.

”Machine learning er kernen i en teknologisk og samfundsmæssig revolution, der involverer mange andre teknologier, og hvis Europa ikke er med fremme, kan det få store konsekvenser for konkurrenceevne, sundhed og sikkerhed.” siger Ole Winther.

Fremtiden er mangfoldig
Ud over enestående akademisk kvalitet er mangfoldighed et centralt fokus i ELLIS. Alle enheder har forpligtet sig til at igangsætte initiativer for at sikre, at fremtidens kunstig intelligens skabes af forskere med ekspertiser der afspejler de tiltænkte brugere af forskningens køn, alder, nationale tilhørsforhold etc.

ELLIS

European Laboratory for Learning and Intelligent Systems (ELLIS) er et mangfoldigt europæisk netværk, der fremmer ekspertise inden for forskning og uddannelse i AI, og sigter mod at øge den økonomiske vækst i Europa ved at udnytte AI-teknologier.

Læs ELLIS pressemeddelelse her.