DTU Compute, Richard Petersens Plads, Kgs. Lyngby

Jan Madsen
Head of department, Professor
DTU Compute

"Big Data fra jord til bord" er et sektorudviklingsprojekt, hvor DTU samarbejder på tværs af institutter på universitetet og med erhvervsliv og myndigheder. Målet er at styrke teknologiintensive branchers konkurrenceevne ved at skabe overblik og handlingsplaner til at anvende nye teknologier.

Læs sektorudviklingsrapporten Big Data fra jord til bord

Læs pressemeddelelse om sektorudviklingsrapporten

Læs Syv millioner fra Industriens Fond til Big Data-projekt

Tværgående kandidatforløb på DTU

Det nye center hedder Big Data•DTU og skal styrke forskning og uddannelse inden for Big Data. Det kommer som opfølgning på anbefalinger fra den nye rapport "Big Data fra jord til bord", som DTU, SEGES/Landbrug & Fødevarer og DI Digital står bag.

“Med dette center ønsker vi at forankre forskningen i Big Data på DTU og udvikle og vedligeholde et stærkt kursusudbud på området. Dermed bliver fremtidens studerende klædt på til bedre at anvende og udvikle nye værktøjer inden for Big Data som sensorer, analysemodeller og visualiseringer, der vil kunne gavne både fødevaresektoren og andre områder som transport- og energisektoren,” siger professor og viceinstitutdirektør på DTU Compute Jan Madsen.

Det nye center skal:

• Etablere et tilbud til hele DTU, der kan understøtte igangværende og planlagte Data Science forskningsprojekter på hele DTU.
  • Oprette og vedligeholde kursusudbuddet i Data Science overfor studerende samt efteruddannelsesaktiviteter, fx rettet mod erhvervslivet.
  • Stille en lang række Data Science / Big Data services til rådighed.
  • Bidrage til at påvirke forskningsdagsordenen og forskningsprioriteringer med et dansk perspektiv inden for Big Data fx i EU-regi, herunder Horizon2020.

DTU Compute samarbejder om centret med bl.a. DTU Fødevareinstituttet, DTU Veterinærinstituttet, DTU Management Engineering.